Training moet in vorm blijven.
Training zoals in de jaren 90 kan niet meer. In die tijd werden deelnemers aan een training vooral als leerlingen gezien. Die kregen klassikaal een college over het onderwerp.
Saai zou mijn dochter zeggen, en sterker dat is ook saai. Tijdens mijn trainingen ben ik vooral bezig met het delen van kennis, inzichten en vaardigheden. Het uitwisselen van meningen over het onderwerp helpt enorm bij het ontwikkelen van inzicht. Vervolgens gebruik ik verschillende werkvormen voor het spelen en aanscherpen van competenties.
Het bedenken en uitwerken van nieuwe werkvormen is een creatief proces. Gelukkig heb ik enkele vrienden waarop ik eerst een nieuwe werkvorm mag testen. Vervolgens bijslijpen en uitproberen om het leerproces van de deelnemer te verbeteren! Saai is niet goed! Saai wil zeggen dat de hersenen van de deelnemer op pauze zijn gegaan.
Werkvormen zijn leuk en soms grappig! Ze moeten echter wel bij de doelgroep passen. Trainingen zijn kostbare investeringen die zichzelf dik terugverdienen als er daadwerkelijk een verbetering of verandering ontstaat bij de deelnemers. Daarvoor is er meer nodig dan een training. Het belonen van het juiste gedrag en het waarnemen van de tijd en moeite die de deelnemer daarin stopt, is belangrijk. Volhouden van het leerproces tot het een gewoonte is.