Toegevoegde waarde.
Als retailer is het een uitdaging om uniek te zijn, aangezien consumenten overal producten hun kunnen kopen. Het is daarom belangrijk om toegevoegde waarde te bieden. Neem bijvoorbeeld een appelgebak, waarvan we in dit voorbeeld aannemen dat het overal hetzelfde is. De ambiance van de eetomgeving is een belangrijk onderdeel van de waarde die wordt geboden. Daarnaast kan de beschikbaarheid van slagroom als optionele toevoeging als waardevol worden ervaren. De snelheid van de bediening en de vriendelijkheid van het personeel dragen eveneens bij aan de toegevoegde waarde. Bovendien speelt de kwaliteit van de bijgeleverde koffie een rol als waardevol element. Er zijn talloze factoren, zowel klein als groot, die samen de totale waarde van een product bepalen. Dit voorbeeld is waarschijnlijk niet op u van toepassing en tegelijk is het goed om eens met een dergelijk voorbeeld naar “toegevoegde waarde” te kijken. Wat maakt dat u meer geld kunt vragen voor het gelijke product bij uw goedkopere concurrent? Regelmatig hoor ik ondernemers roepen dat ze meer service geven. Het blijft echter stil zodra ik vraag waar die service dan uit bestaat.
Hier moet je als retailer dagelijks meebezig zijn:
- Toegevoegde waarde in retail
- Uniek zijn als retailer
- Verschil tussen producten creƫren
- Waarde componenten in retail
- Productdifferentiatie in retail
- Kwaliteit van service en bediening
- Klantbeleving en toegevoegde waarde
- Verbeteren van productwaarde in retail