Farmers & Hunters
Deze oude theorie komt nog wel eens bij me boven drijven. Wil je als verkoper een “jager” zijn of ben je meer een “boer”. Het uitgangspunt in het kort een “boer”zaait eerst en oogst later. De boer gaat volgens deze theorie meer voor de relatie. De Jager gaat voor jacht op de deal, is minder bezig met de relatie, en heeft alleen oog voor de opbrengst. Beide, de boer en de jager, zijn uitvergrotingen. Een dergelijke uitvergroting helpt om inzicht te krijgen in manieren van verkopen en klantbenadering. Deze uitvergroting werkt omdat het tot de verbeelding spreekt. De theorie van Farmer of Hunter geeft vooral inzicht in keuzes die je kunt maken. Welke vorm van verkopen past het meest bij je? Welke strategie past het best bij je onderneming? En heb je het vermogen om te wisselen tussen “boer”en “jager”? Klanttevredenheid en reviews op het internet laten zien dat een goede relatie met je klant ongelofelijk belangrijk is. Tegelijk is de concurrentie groter dan ooit. Een jager moet tegenwoordige een mensvriendelijke jager zijn met “soft killing skills” en een boer moet resultaatgericht boeren en heel heel veel zaaien. De theorie Farmers en Hunters is daarmee aan een stevige update toe. Erg leuk om daar eens over te denken. Hoe zie je dat en hoe ligt dat in je team?