De klant van nu..

Of de klant van nu anders is dan de klant van vroeger? Tja, het zal wel. De klant van nu, was en is altijd anders dan de klant van vroeger. Tien jaar geleden vonden we klanten anders dan de klanten van nu en anders dan de klanten van jaren daarvoor. Het aanpassen aan klant is daarmee altijd al bitter noodzaak geweest. De ondernemers die zich het snelst aanpassen zijn de winnaars. Hoe groter de onderneming, hoe trager de aanpassing? De grote ondernemingen passen hun werkwijze daarop aan. “Agile” werken en “Scrummen” zorgen voor snelle opleveringen (Sprints) van nieuwe processen en/of producten. Data gedreven ondernemingen meten alles! Iedere beweging van de klant en alles wat een cijfer kan krijgen, staat in rapportages. Grote bedrijven innoveren daardoor vaak sneller dan kleinere ondernemingen. Toch kunnen kleinere ondernemingen het gedrag van hun verkopers veel sneller aanpakken en laten aansluiten op de wensen en behoeften van de klant omdat er maar enkele verkopers zijn. Die voorsprong is een winnende voorsprong als je die ook werkelijk benut.